Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin

MMA a UFC na globální úrovni – budoucnost tohoto sportu a jeho vlajkové organizace

Je neuvěřitelné, kam se MMA jako sport ruku v ruce s organizací Ultimate Fighting Championship (UFC) za posledních 25 let posunulo. Galavečery smíšených bojových umění se pořádají už od začátku dvacátého století, tehdy to bylo zejména v Japonsku. Většina lidí se ale shodne, že skutečný zrod MMA přišel až s UFC v listopadu 1993. Je to už téměř 26 let a nikdo, dokonce ani zakladatelé, nemohli předpovídat, kam se celý sport a tato organizace posune.

První akce se konala v Denveru (Colorado) pod názvem The Beginning. Pravidla a regule byly tehdy omezené a váhové třídy ani rozhodčí neexistovali. Hvězda brazilského džiu-džitsu Royce Gracie si za vítězství odnesl 50 000 dolarů. Na akci si lidé zakoupili 86 000 pay-per-views (platba za zhlédnutí), což vysoce předčilo očekávání. V aréně bylo téměř 8 000 diváků.

Nyní uděláme střih a posuneme se o čtvrt století, tedy do října roku 2018, kdy se odehrál souboj o titul v lehké váze mezi Chabibem Nurmagomedovem a Conorem McGregorem. Oba zápasníci měli garantovanou výplatu 5 miliónů dolarů a turnaj přilákal 2,4 miliónů pay-per-views z celého světa.

2001: zlomový moment

Jak se ale UFC za 25 let své existence proměnilo z nové formy násilné zábavy v globální značku oceňovanou přibližně na 7 miliard dolarů, zatímco z MMA se stal mainstreamový sport?

První turnaj přilákal daleko větší zájem, než všichni očekávali, UFC během příštích osmi let postupně rostlo a MMA se kultivovalo (zavedly se váhové kategorie, definovala se pravidla a začaly se používat vycpané rukavice), jenže skutečný zlom nastal až v roce 2001. Tehdy UFC za 2 milióny dolarů koupila nově zformovaná skupina Zuffa, v jejímž čele stál člověk, který organizaci řídí dodnes: prezident Dana White.

Klíčovým momentem pro organizaci byl rok 2002. Zuffa se nacházela v tíživé finanční situaci a v turnaji UFC 40 proti sobě tehdy nastoupili Tito Ortiz a Ken Shamrock. Kdyby turnaj skončil ztrátou, hrozilo, že Zuffa bude chtít ztráty sanovat a UFC prodá. Jenže UFC 40 vydělalo na pay-per-view, na vstupném do MGM Grand Garden Areny se vybralo asi 1,5 miliónů dolarů a turnaje UFC dokázaly, že můžou být ziskové. Ale ještě nebylo vyhráno a organizace UFC musela odvést obrovský kus práce, aby si získala dnešní jméno a změnila MMA v mainstreamový sport nejen v USA.

Žádné vykrucování, žádné výmluvy

UFC si drží pozici prémiové organizace MMA, která uzavírá smlouvy výhradně s těmi nejlepšími zápasníky světa. To je obrovská výhoda například oproti boxu, kdy se boxeři utkávají o tituly různých federací. UFC je zkrátka synonymem pro elitu MMA. Ti nejlepší se musí utkat s těmi nejlepšími, pokud chtějí získat titul: žádné vykrucování, žádné výmluvy. To je vítanou změnou oproti politice a frustraci, se kterými se potýká klasický box.

Organizace tedy vytvořila sportovní projekt, který si od té doby získal obrovskou popularitu a v průběhu let se dále vyvíjel. Dalším úkolem bylo rozšířit povědomí o MMA a UFC a přilákat nové fanoušky a věrné stoupence. A jak to bývá běžné při masovém rozšiřování kvalitních produktů, byl pro UFC klíčový marketing. UFC se daří po celou dobu efektivně a chytře připravovat marketingové strategie a spousta z nich je založena na digitálních projektech a sledování online trendů.

Progresivní myšlení do budoucna

UFC patří mezi nejprogresivnější organizace ze všech profesionálních sportů a své kořeny a budoucí ambice směřuje neoblomně do digitálního světa. Umí využívat sociální sítě, poskytuje online streamovací služby a díky své prezentaci na internetu mají k organizaci a obecně k MMA přístup fanoušci z celé planety.

UFC má za sebou v digitálním světě i řadu strategických tahů, například partnerství se světem kryptoměn, které se promítlo sponzorstvím turnaje UFC 232 kryptoměnou Litecoin po vzoru řady předních online obchodníků a online kasin, kteří přijali digitální kryptoměny za své.

Dalším zásadním trendem, na který se UFC zaměřilo a který mu obrovsky pomohl, byl vzestup popularity reality show. The Ultimate Fighter show je pořad, kde spolu soupeří talentovaní zápasníci o smlouvu s UFC, a fanoušci MMA tak mají možnost oddávat se tomuto sportu, aniž by museli týdny nebo měsíce čekat na další živý turnaj. Jedná se o dokonalou ukázku schopnosti UFC myslet do budoucna a rozpoznávat měnící se trendy v popkultuře a digitálním světě.

Analýza dat

Shromažďování obrovského množství dat z online platforem umožňuje UFC činit informovaná rozhodnutí ohledně expanze do nových teritorií. S těmito daty není problém zjistit, ve kterých částech světa získává UFC na popularitě nebo kde mají určití zápasníci největší fanouškovské základny. Finanční riziko pořádání turnajů v nových zemích se tím značně omezuje.

Z prvních 100 turnajů UFC bylo pouze 10 pořádáno mimo území pevninské Ameriky. Srovnejte to se 42 turnaji, které se konaly nebo budou konat v roce 2019, přičemž 19 z nich je plánováno mimo USA na Dálném východě, Blízkém východě a v Evropě. Uvedené lokality nebyly vybrány z nějakého rozmarného pokusu o představení UFC a MMA v nových regionech, ale na základě datové analýzy, která v těchto regionech ukazuje na velkou poptávku. Globální publikum roste, digitální projekty umí udržet a přilákat fanoušky a data minimalizují rizika expanze. Kam ale bude UFC a MMA směřovat dál?

Budoucnost

Viceprezident UFC se vyjádřil jasně. Prioritou je dobytí Číny a dalších trhů. Potenciální publikum zde činí 1,4 miliardy lidí a UFC již podepsalo partnerskou spolupráci s přední čínskou sociální platformou Weibo, která má 400 miliónů uživatelů a UFC si od toho slibuje další zisky. Opět ukázka velmi důvtipné digitální strategie na rozšíření UFC a představení MMA více fanouškům. Na pevninské Číně se dosud konaly pouze tři turnaje a očekávejte, že se to v budoucnu dramaticky změní.

MMA si stále nedokáže získat prestiž nad rámec UFC a dalších organizací, které se tomuto sportu věnují, ale postupně se to mění. Jedním z návrhů je, aby bylo zařazeno na letní olympijské hry, ale mnozí se k tomu zatím nestaví příliš kladně. To nejlepší, co MMA může udělat pro svou budoucnost, je oslovovat čím dál větší publikum, ať už z řad účastníků či diváků. Je jisté, že pokud bude nadále růst UFC, bude růst i MMA.

Chcete sledovat UFC a OKTAGON MMA živě zdarma? Už klidně můžete. Přenosy si totiž nemusíte kupovat, často ho nabízí i různé sázkové kanceláře zcela zdarma a my jsme pro vás vybrali tu aktuálně nejlepší.

Stačí se zaregistrovat přes odkazy níže. Jako bonus dostanete peníze zdarma, můžete si tak zkusit vsadit na své favority a celý galavečer si tímto ještě zpestřit.

PRO OBČANY SK: Pokud chcete zapnout přenos ze Slovenska, klikněte zde.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin